Contactpersoon
riapeeters_0@hotmail.com
School
GBS Schaffen- Deurne/Molenstede
Wat?
Een voorleesmama, papa, oma, opa,…. leest een boek in een andere taal (thuistaal) en de juf leest telkens na een bladzijde het verhaal in het Nederlands.
Doel
- Kinderen en ook ouders krijgen een beter gevoel. Ook hun thuistaal is belangrijk, zo sla je een brug tussen hun thuistaal en het Nederlands.
- Anderstalige kinderen begrijpen het verhaal beter.
Voordelen
- Er komt een fijne interactie, kleuters krijgen voeling met andere talen en zo bevorder je een positieve houding ten opzichte van deze talen.
- Er is respect voor alle talen.
- Ouders zien hoe leuk hun kind het voorlezen vindt en gaan ook thuis sneller voorlezen.
- Ze vinden zo de weg naar de bib om anderstalige prentenboeken te ontlenen.
- Ouderbetrokkenheid wordt groter.
Aandachtspunten
Soms is het wat zoeken naar boekjes die in de thuistaal en in het Nederlands geschreven zijn. De Nik-Nak-reeks is heel mooi om mee te werken. Deze moet wel vergroot worden om met de kamishibai te gebruiken.
Meerwaarde
Drempelverlaging voor ouders, grotere ouderbetrokkenheid.