Coöperatieve werkvormen

Contactpersoon
directie@gemeenteschool-wijnegem.be
School
Gemeentelijke lagere school Wijnegem ‘de Notelaar’
www.gemeenteschool-wijnegem.be
Wat?

Open klasdag coöperatieve leerstructuren (CLS) voor ouders in de klassen waar de leerkrachten zich hierin al voldoende sterk voelen.

Doel

Dat ouders in daden kunnen zien wat de werkgroep op de ouderavond in woorden heeft toegelicht.

Voordelen
  • Ouders

    • Hogere betrokkenheid van ouders bij de werking van de school.
    • Inzicht in de meerwaarde van CLS voor kinderen op vlak van sociale vaardigheden, actief leren en taalvaardigheid.
    • Stimulans om als ouders ook participatief met elkaar om te gaan – leerlingen geven het goede voorbeeld.
  • Kinderen

    • Actievere betrokkenheid van kinderen bij de les.
    • Beter inprenten van de leerstof bij elk kind -constructivistische leerprincipes
    • Opbouwen/oefenen van sociale vaardigheden, handig ook om te gebruiken bij conflicthantering of onze leerling bemiddeling (hoe praten met elkaar als je een andere mening hebt, hoe complimenten geven, hoe iedereen gelijk kansen geven in een groepswerk,…)
    • Meer talige interactie per kind – meer spreekkansen = zinvol voor kinderen uit zwakkere taalmilieus
    • Kansen om tijdens de leerlingenraad op een meer participatieve manier te vergaderen
  • Leerkrachten

    • Deze werkvorm zelf toepassen tijdens teamvergaderingen zodat iedereen, soms verplicht, een stem krijgt.
Aandachtspunten

We hebben de intentie om deze werkvorm met het hele team goed in de vingers te krijgen. We zijn hierin nog niet perfect. We geven elkaar kansen in tijd en ruimte om er in te groeien. Bij elkaar gaan kijken, opleiding volgen, materialen uitwisselen, … het helpt allemaal. De opleiding is niet echt goedkoop.

Meerwaarde

-