96% ouders heeft fijne band met school

Contactpersoon
Het Laatste Nieuws/Gent-Wetteren-Lochristi - 23 Nov. 2018 - Pagina 17, Yannick De Spiegeleir, Copyright 2018 De Persgroep Publishing. Alle rechten voorbehouden
School
Ouderwerkingen in Stad Gent
Wat?

Uit die recente oudertevredenheidsmeting, uitgevoerd door het Onderwijscentrum Gent bij Gentse basisscholen met een brugfiguur, blijkt dat maar liefst 96 procent van de ouders tevreden is over de samenwerking tussen ouders en school.

Doel

In het Gentse basis- en secundair onderwijs het contact tussen ouders en het schoolteam versterken door het inzetten van brugfiguren.

Uit onderzoek blijkt immers dat kinderen betere leer- en ontwikkelingskansen krijgen als ouders nauwer betrokken worden bij de schoolwerking. Om de effectiviteit van brugfiguren op basisscholen te meten, lanceerde de stad een bevraging.

In totaal namen 40 vestigingen van 29 Gentse basisscholen met een brugfiguur, uit alle netten, deel aan de bevraging. Onderzoeker Orhan Agirdag (KU Leuven) analyseerde de resultaten en maakte een rapport op basis van metingen in de periodes 2011-2013 en 2015-2018. In totaal leverde dat een respons op van 9.434 ouders.

Voordelen

Meer tevredenheid bij ouders van scholen die hun deuren ook buiten de schooluren openstellen voor kinderen en verenigingen uit de buurt.

De meeste ouders zijn tevreden tot zeer tevreden van hun school (96 procent), slechts een kleine minderheid van de ouders is ontevreden (4 procent). Opmerkelijk is dat de score significant hoger lag bij ouders van scholen die in een breed samenwerkingsverband zitten. Dat betekent dat een school ook buiten de schooluren wordt opengesteld voor kinderen en verenigingen uit de buurt.

Brugfiguren zijn belangrijk voor ouderbetrokkenheid op school.

Het Onderwijscentrum van de stad Gent schuift ouderbetrokkenheid als een van zijn belangrijkste thema’s naar voren. In de scholen met de hoogste nood wordt een brugfiguur ingezet. Ongeveer de helft van de Gentse basisscholen beschikt over een brugfiguur. Ook in het secundair onderwijs loopt een succesvol proefproject met brugfiguren.

Aandachtspunten

“Als schepen van onderwijs heb ik het aantal brugfiguren de afgelopen jaren uitgebreid naar meer scholen én het secundair onderwijs. Of er nog brugfiguren moeten bijkomen, is een beslissing van het toekomstig bestuur”, zegt Elke Decruynaere (Schepen van onderwijs).

Ze heeft ook nog een boodschap voor de Vlaamse overheid. “Eigenlijk zouden brugfiguren in de basisfinanciering van basisscholen moeten zitten. Uit gegevens van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) blijkt dat het basisonderwijs in Vlaanderen momenteel ondergefinancierd is. Vlaanderen maakt echter plannen om dit bij te passen. Dat zou het mogelijk moeten maken dat elke school een beroep kan doen op brugfiguren, ook buiten Gent.”

Meerwaarde

Brugfiguren blijken een cruciale rol te spelen voor de tevredenheid van ouders over de school van hun kind.