Wij dragen ouders op handen

Contactpersoon
vicky.degrave@so.antwerpen.be
francine.loquet@so.antwerpen.be
School
SK De Kameleon
Constant Permekestraat 2
2020 Antwerpen
Wat?

Onthaal

  • Poortwerking: er staan altijd 2 leerkrachten aan de poort: ‘goeiemorgen’, ‘goeiemiddag’, …, 1ste hulp, aanspreekpunt, de leerkrachten lossen dit zelf op of geven het door aan de juiste persoon.
  • Opvang: de juffen beginnen een kwartiertje vroeger en zo kunnen ouders nog een informele ‘babbel’ doen met de juffen.
  • Inleefmoment: de nieuwe instappertjes komen op bezoek in de school en mogen meespelen in de klas. Ondertussen krijgen de ouders een rondleiding in de school.
  • Koffiebabbel: elke dinsdagochtend is er een koffiebabbel voor de ouders. De koffiebabbel is het perfecte moment om contacten te leggen met andere ouders en om een praatje te maken met leden van het schoolteam op een laagdrempelige manier.
  • Communicatie: Onze brieven zijn voorzien van Sclera pictogrammen.

Ondersteuning

  • Geefkast: ouders kunnen kledij, speelgoed, huishoudgerief, … gratis meenemen uit de ‘geefkast’ die is opgesteld in de hal van de school.
  • Stop 4/7: Ouders of leerkracht geven een opvoedingsprobleem aan. Ouders, kind en leerkrachten volgen samen een traject op vaste momenten. Dat heeft al vruchten afgeworpen. Het project gaat uit van het ‘Steunpunt trainingscentrum en opvoeding’.

Uitlenen

  • Spel-o-theek ‘Spring mee’: de ouders leren hoe je ‘spelletjes’ speelt met de kindje en welk het best geschikt is voor welke leeftijd. Ze kiezen een spel uit en mogen dit voor 2 weken mee naar huis nemen om mee te spelen. Dit initiatief werd opgezet in samenwerking met Vormingplus regio Antwerpen met steun van de Stad Antwerpen.
  • Boekenkriebels: Alle kinderen hebben een boekje van thuis meegebracht dat ze niet meer nodig hadden. Boekenkriebels zijn in de jaren gegroeid. De boeken worden aangeduid met een stip volgens moeilijkheid. Er zijn ook buitenlandse boekjes bij. Elke woensdagmorgen kan elk kindje één boekje lenen. Tips voor voorlezen komt ook aan bod in onze oudergroep.
  • Zorgzakjes: dit doen we om de taal te bevorderen en om onze speelcultuur te verspreiden. In de zakjes zitten kleurtjes, plasticine, schaartjes, knutselmateriaal, puzzels, … De juffen vullen de zorgzakjes volgens de ontwikkelingsbehoeften van de kleuters.

Projecten

  • Verkeersouders: de school is ingestapt in het 10/10 project van de Provincie. Dinsdag delen de ouders mee stickers uit voor het dragen van fluohesje en het dragen van een helm, ‘Actie fluo top, helm op! De beloning van een volle kaart is een gratis inkom voor de Zoo van Antwerpen voor één kind.

Oudergroepen

  • Doe-dag: in het begin van het schooljaar doen we een ‘Doe-dag’. Heel het zorgteam legt uit aan de ouders wat de kinderen doen van 2,5 tot 6 jaar en de ouders mogen dit zelf doen. In het begin is het en beetje onwennig, maar ouders vinden dit zeer prettig. Zo leren ouders de verschillende materialen kennen.
  • Talenten:  Ouders leren op deze momenten de talenten van hun kind ontdekken.
  • Fijne motoriek: Ouders worden meegenomen in het verhaal van ‘schrijven’. Ouders komen te weten wat ‘fijne motoriek’ betekent en mogen dit zelf oefenen.
  • Zindelijkheid: Leerkrachten van de peuters en 1ste kleuterklas gaan samen met de ouders aan de slag over het onderwerp ‘zindelijkheid’.
  • Info-ochtend: De ouders krijgen een uitleg over schoolrijpheid en over de werking van het CLB. Daarnaast krijgen ze ook uitleg over de aanmeldingsprocedure voor het inschrijven van hun kindje in het 1ste leerjaar . De school verzorgt zelfs een ochtend waarop de ouders met hulp van de school zich kunnen komen aanmelden voor de lagere school van hun keuze.
  • Bezoek aan Het huis van het kind: elk jaar wordt er een bezoek gebracht aan ‘Het huis van het kind’ om de werking te leren kennen.
  • Sport en speldag – de Zapperdag: leerkrachten gaan mee met ouders naar deze vrije tijdsbeurs. Zo komen ouders in contact met vrijetijdsbesteding voor de kinderen en kunnen zij hun kinderen sneller inschrijven voor een activiteit.
  • Samenwerking Nova: De leerkrachten gaan met de kinderen en ouders gratis naar een toneelvoorstelling in dit ontmoetingscentrum. Zo wordt de aanzet gegeven naar cultuur en maakt men de drempel naar het ontmoetingscentrum ook lager voor de ouders.
  • Picknicken: ouders en kinderen gaan samen picknicken in het park op initiatief van de school.
  • Kook en bakmomenten: de mama’s komen de Sint helpen en komen pannenkoeken bakken. Op ‘Dikke Truiendag’ zijn de mama’s ook in de weer met koken.
  • Wereld-brunch: De ouders van de kleuters van de 3de kleuterklas maken een buffet van alle culturen en blijven dan samen met de kindjes en juffen eten.
  • Fruitdag: Elke woensdag komen ouders fruit schillen in functie van het Tutti-Frutti- project. De ouders schillen het fruit en dit wordt verdeeld over de klassen.
  • Werken in de moestuin: de ouders maken de moestuin kant-en-klaar om nadien met de kleuters te zaaien, planten, …Een zaadje of plantje zien groeien tot een volwassen plant dat vonden kinderen boeiend en leerrijk. Samen werken in de tuin is gezond, werkt ontsapnnend en geeft rust. In onze  moestuin kweken we zelf groenten en fruit.
  • Huis van de Sint: Dit jaar is het een ‘fabriek’. Eigenlijk is dit een klein museumpje. Kinderen kunnen dit samen met hun ouders bezoeken. Geeft veel sfeer, lokt ‘taal’ uit en zowel de ouders als de kindjes zijn enthousiast!
Doel

De eerste ervaringen van ouders met de school zijn bepalend voor het verdere verloop van de daaropvolgende contactmomenten en de samenwerking tussen ouders en school. Het uitstippelen van een ‘warm’ onthaalbeleid op maat van iedere partner is dan ook van cruciaal belang. Onthalen gebeurt immers niet enkel de eerste schooldagen, maar bij ieder contactmoment tussen een ouder en de school.

Voordelen

Alle voordelen werden samengebracht in deze presentatie.

Aandachtspunten
  • Je mag het niet te snel opgegeven, het is werk van jaren. Noem het een 10-jarenplan!
  • Het moet geven en nemen zijn. Wat geven wij als school en wat verwachten wij van de ouders. De ouders ondertekenen een akkoordverklaring met de school.
  • Altijd bewaken dat ouders de school niet overnemen, maak goede afspraken met ouders, zodat iedereen zich aan ‘de regels’ kan houden.
  • Ouders die komen helpen erop wijzen dat zij ter ondersteuning zijn voor ALLE kinderen en niet enkel voor hun eigen kindje.
  • Als er een conflict is, het niet opgeven, maar kort op de bal spelen en positief verder werken.
Meerwaarde
  • Betrokkenheid is groter.
  • Communicatie verloopt vlotter door de goede band met ouders.
  • Er is een positieve sfeer!
  • De samenwerking met Vormingplus regio Antwerpen.