Leeskwartiertje, wij doen mee!

Contactpersoon
cgaudius@molenbeek.irisnet.be
School
GBS Regenboog
Sint-Jans-Molenbeek
Wat?

Elke dag wordt er binnen onze school ¼ uur voorgelezen of gelezen in alle klassen. Het boek staat centraal. De ouders die Nederlandse lessen volgen komen op regelmatige tijdstippen voorlezen in het 1ste leerjaar. Verder hebben we samen met de ouders een schoolbibliotheek opgericht. Zowel ouders als leerkrachten spraken hun contacten aan om boeken te verzamelen.
De ouders hebben de school ondersteund door de bib te versieren met muurschilderingen en door de boeken te labelen. Tijdens de voorleesweek zijn verschillende ouders komen voorlezen in de klassen . Dit gebeurde in verschillende talen om de meertaligheid in de kijker te zetten.
Zowel bij de kleuters als in de lagere school is er een boekenjuf aangesteld. Zij gaan op regelmatige tijdstippen voorlezen in de klassen. Het zorgteam heeft ook verteltassen ontwikkeld die kunnen meegaan naar huis.
De schoolbibliotheek zal open gesteld worden aan ouders zodat zij op een laagdrempelige manier boeken kunnen uitlenen en advies vragen aan de ouders.

Doel
  • Kinderen en ouders in contact brengen met boeken.
  • Het leesplezier van de kinderen verhogen door ze in contact te brengen met boeken. Tijdens het leeskwartiertje mogen de kinderen vrij een boek lezen, niets wordt opgelegd.
  • Verhogen van het leesniveau: door het leesplezier te bevorderen verhoogt ook het leesniveau. 80% van onze kinderen zijn met ten minste 2 niveaus gestegen.
Voordelen
  • Het leeskwartiertje wordt meestal gehouden na de middagpauze. Op die manier komen kinderen tot rust en vergeten ze de conflicten van de speelplaats.
  • Kinderen kunnen elkaar aanmoedigen om een boek te lezen. Als ze een boek goed vonden mogen ze er een pluim in steken zodat de volgende kinderen weten dat het een goed boek is. Er zijn ook nog tal van andere werkvormen die kunnen gebruikt worden om kinderen te stimuleren boeken te lezen.
Aandachtspunten
  • Het team moet warm gemaakt worden voor het project. In het begin ervaren ze het kwartiertje als een verloren moment om les te geven.
  • Het leeskwartiertje blijven promoten is de boodschap. Op elke personeelsvergadering is het een agendapunt. Leerkrachten moeten zelf een boek voorstellen.
  • Leerkrachten moeten mee doen aan het leeskwartiertje. Zij moeten ook lezen. Het ideale moment om eens te ontdekken welke boeken er in de klasbib zitten.
Meerwaarde
  • Ouders en kinderen kunnen op een laagdrempelige manier boeken uitlenen via de schoolbib.
  • Ouders en leerkrachten kunnen met elkaar uitwisselen over de leesmogelijkheden van de kinderen.
  • Als kinderen in contact komen met boeken wordt hun leefwereld verruimd.